Det regnar…och vi som tänkte bada idag!


Det händer ibland att våra planer måste ändras.
Fortfarande är det sommarlov och vi har ca 13 barn i varierande ålder, med mer eller mindre spring i bena. Det är svårt att få dem att vara stillsamma inomhus, vi behöver hitta på något för dem att göra.

Vi hade planerat en maskerad och alla fick klä ut sig om de ville, det var inget krav. De allra flesta hade klätt ut sig, själv var jag Fridolf, en av Efraim Långstrumps matroser.

Jag ville testa en ny ide, fast egentligen är det ingen ny ide, utan en ny tappning på en ide. Jag ville göra en klassisk skattjakt med karta och allt.
För att det skall funka måste vi ha en karta, det finns ingen karta över skolan, så jag sätter mig ner och ritar en sett uppifrån. För om det regnar utomhus och vi har tillgång till en hel skola och det är ingen där som vi stör, då tycker jag att vi skall ta tillfället iakt och använda oss av skolan.

Nu är det dax att tänka ut alla stegen för att det skall bli så intressant och roligt som möjligt. Vi behöver en karta som vi kopierar. Vi skriver ner gåtor som vi tror att de skall kunna lösa, vi behöver 8 st olika. Vi skapar tre olika lag. Vi skapar en mening med åtta ord. Nu har jag skrivit vi hela tiden fast det är jag hela tiden, för de andra förstår inte vad vi skall göra. Jag behöver förklara.

Det går till så här, varje lag får en karta med kryss på. I närheten av kryssen finns det en gåta som de skall hitta, de skall hitta totalt åtta gåtor. Dessa gåtor skall de ta med sig tillbaka till mig, för varje rätt svar som de kan ge får de ett ord till meningen som vi skapade. Kan de alla svaren får de alla ord. Av dessa ord skall de skapa en ”korrekt” mening, den meningen kommer att de dem en instruktion. Den instruktionen talar om för dem var det ligger en annan karta, på den kartan finns det ett annat kryss. Det är den ”riktiga” skatten. Det är med andra ord en skatt sökning i två steg.

Mina kolleger har nu förstått.

Jag och en kollega går runt i hela skolan för att placera ut all gåtor, vi sätter alla gåtor på olika ställen för att ingen karta skall bli den andra lik. När allt är klart går vi igenom med alla elever vad de skall göra och hur det funkar.
De är otroligt uppspelta och vill sätta igång med en gång.
De har förstått och sätter igång.

Allt går enligt planerna, det som var svårast att planera var hur mycket tid som skulle gå åt. Allt som allt tar det alla eleverna 2 timmar att hitta alla sina gåtor, lista ut svaren. Då har det fått åtta ord, med dem skall de bilda meningen ”Under trumstockarna, bredvid trumsetet, i musiksalen ligger kartan.”
På kartan har vi satt ett kryss på ett rum dit de skall ta sig. Där har vi riggat upp en projektor, mörklagt alla fönster och laddat med en ny film. Vi poppade även lite popcorn åt dem.

Alla lagen kom i mål och filmen var en succé. Det var helt ok att ”skatten” var en film, det var så mycket nöje i själva letandet att ingen klagade. Först hade de förväntat sig godis, men filmen med popcorn var snäppet bättre.

Kul att allt gick så bra som det gick, den här iden skall jag behålla och skriva in i min nya bok, som är tänkt att inspirera föräldrar att göra saker med sina barn.
Vi gissade att gick åt ca 40 minuter, inklusive alla förberedelser. Sen var alla elever upptagna i 2 timmar med allt letande, och sen 1,5 timmer för att se filmen. Ett mycket gott utslag för endast 40 minuters förberedelse.

Trevlig sommar och god skatt jakt.

/Patric


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *