Jag fick bevittna något underbart häromdan och jag såg allt på nära håll. Det känns bra att få ta del av andra pedagogers sätt att bemöta elever och förbättra deras möjligheter.
Flera elever sitter på rad, plötsligt reser sig en upp för att ta en annan plats. Två andra elever reser sig upp för att följa med, varpå den första eleven vänder sig om till en av de som reste sig och säger:
Och vem sa att du skulle följa med!
Jag ser att den tilltalade eleven blir upprörd till tårar.
När alla har satt sig till ro, uppmärksammar en vuxen på vad som hade hänt. En annan vuxen ser till att de två elever som flyttade sig återgår till sina tidigare platser. Samtidigt som hon sätter sig mittemellan de två. Den första vuxne berättar situationen och uppmärksammar gruppen på att det var inte så schyst gjort. Den vuxne som sätter sig mellan de två eleverna säger:
Men varför gjorde ni så?
En av de två som rest sig upp svarar:
För att vi är bästa vänner!
Den vuxne fortsätter, ”Det är inget bra sätt att vara en vän på, genom att resa sig upp och byta plats. Vänner får du genom att uppträda som en vän mot andra. De saker som du säger som samtidigt sårar en annan person, skapar en dålig början för att få fler vänner eller att behålla de som du redan har. Att utesluta en annan person genom att ställa sig och byta plats är inget bra sätt. På det sätt som du behandlar andra människor, kommer andra att behandla dig. Sådana här saker kommer så småningom tillbaka till en själv.”
De två eleverna sitter tysta och lyssnar, de protesterar ingenting. Utan deras ansikten visar en större förståelse för vad de just har gjort.
Jag är djupt imponerad av hur väl den vuxnes ord landade och hur moget hon hanterade situationen.
Jag bestämde mig för att lägga vad hon sagt på minnet, det kommer säkert till användning snart. Bestämde mig även för att berätta för henne hur jag upplevt hennes bemötande och vad det gav mig.
Det visade sig att hon hade ingen aning om vad hon sagt utan bara agerat. Då tyckte jag det var ännu bättre, att ”hon bara agerat”. Då sitter det i ”ryggmärgen” och hon ger massor med stöd till ungdomar som de här två.
Lite senare samma dag, står jag inför en liknande händelse och beslutar att nästintill upprepa hennes ord för att se hur de tas emot av dessa elever.
Jag blir glatt överraskad av hur snabb effekt orden fick och alla inblandade elever går från ”affekt till effekt”. Med det menar jag att istället för att fortsätta anklaga varandra, byter de strategi och hittar sätt att fortsätta umgås på istället.
Kul att testa en annan persons ord och se hur det påverkar, jag känner mig djupt tacksam att jag råkade vara där just då.
Hoppas att hennes sätt och ord kommer att spridas ännu en gång och komma någon till användning.
Ha en underbar dag.
/Patric