Det kan vara för att barnet är litet, eller att det är du som har alldeles för bråttom. Det är ofta som jag ser hur föräldrar (i välmening förstår jag) hjälper sina barn för att det ska gå fortare. Barn lär sig snabbt, att föräldrarna fixar allt åt dem och kommer att slöa och sega för att föräldrarna skall fixa åt dem. Är det så att ditt barn är fumligt, är det viktigt att hjälpa barnet i tid och ge barnet tid. Dvs. innan barnet hinner bli frustrerat och ger upp. Låt dem få ta små steg och på så sätt få känna små segrar hela tiden. Det som barn behöver mest av är tid.
Tid är inget problem, det kommer ny hela tiden. Det är hur vi disponerar tiden som är avgörande. När föräldrar hjälper sina barn går det fortare, det är självklart föräldrar vet hur man gör. Men det som barn mår bra av är att kunna göra saker själv. T.ex. om föräldrarna alltid brer smörgåsar åt sina barn, kommer barnen att be sina föräldrar att ordna en smörgås, även upp i skolåldern. Till slut tröttnar föräldrarna och säger att du är så stor att du kan ordna det själv. Och menar att det skall gå lika snabbt som när föräldrarna brer smörgåsar. Men det blir ett jä..a kladd och föräldrarna fixar smörgåsen i stället. Däremot om du visar dem hur de skall göra blir det mindre och så småningom inget kladd. Erbjud din hjälp när barnen brer sin så att barnen vet att du ställer upp. Och när de behöver hjälp ge dem hjälpen utan att påpeka deras misslyckande. Visa dem hur du gör.
Det skojiga i att betrakta barn när de själva pysslar är att du kan lära dig nya sätt att göra saker på. De vet ju inte hur ”man skall göra”, de testar för att se hur man ”kan” göra. T.ex. en elev som jag hade som subtraherade på ett mycket effektivt sätt. Om du skall subtrahera 38 från 72, drog jag av 30 från 70 och sen 8 från 42, och det gav 34. Det sätt som jag hade lärt mig att subtrahera på (ganska krångligt tycker jag). Min elev däremot drog 2 från 8 det gav 6. Drog sen 30 från 70 det gav 40. Och till sist 6 från 40 det gav 34. Det gav visserligen samma resultat men hans sätt var säkrare dessutom hade eleven klurat ut det här själv. Numera ingår det i undervisningen. Ett sätt som ett barn kan hjälpa andra med om det får möjlighet att visa sina idéer.
Sammanfattning;
Tid, tid och lite mera tid behöver alla barn. Är barnen fumliga ger du dem mera förberedelse tid, samt små mål att uppnå hela tiden. När barn själva kan känner de en inre stolthet och styrka av att kunna.
Vi vuxna behöver stå tillbaka lite grann för att låta barnen pröva själva.
Genom att alltid göra saker åt barnet i tron att man hjälper kommer att slå tillbaka förr eller senare (troligtvis när du har som minst tid).
Barn upplevs som fumliga för att är osäkra på alla momenten i en uppgift, ge dem tid.
Tid tillsammans med uppmuntran löser de flesta problem .
Tips 1;
Ge barnet tid och massor med tid, vad är det värsta som kan hända om ni blir försenade?
Tips 2;
Är barnet extremt tjurigt och alltid håller på att sinka er, skapa en belönings orm. Se statistikrutan.
Tips 3;
Hjälp barnet lite på traven, t ex en strumpan och barnet den andra.
Tips 4;
Om barnet spiller när det dricker läsk, ge dem vatten. Det är lättare att torka upp och de lär sig snabbt att dricka ordentligt för att få den ”godare” drickan.
Jag har dessutom större tålamod när barn spiller vatten än när barn spiller läsk (det blir ju så jä..la kladdigt med läsk, mjölk, saft eller dylikt).