Vem uppfostrar vem

Hur du blir förälder i världsklass!

Mitt barn vill bara ha fler och fler leksaker.

| Inga kommentarer

Att få leksaker är ett inlärt beteende, till en början leker barn med de saker som du ger dem. Sen använder de saker som du själv använder (det är då du upptäcker att dina saker får fötter). Barn lär sig via härmning.
Det som barn söker är personlig tillfredställelse och du har lärt dem att bli tillfredställda genom att ge dem leksaker. Det är en yttre tillfredställelse. Det du behöver lära dig är att barn vill ha en inre tillfredställelse också.
Den får barnen när du ger dem uppmuntran och stöd. Då utvecklar de en inre drivkraft att söka göra sitt bästa för att de själva skall må bra. I stället för att det skall se bra ut på ytan lär sig barnen då att arbeta för att få det yttre att se bra ut. De saknar den inre tillfredställelsen. Att ge barn den inre tillfredställelsen är att ge barn en stark plattform att stå på, ett gott självförtroende. Även när du sätter gränser och säger stopp visar du dem omtanke. Du visar att du bryr dig om barnet, barnet uppfattar det i stunden som att du är elak. Men i det långa loppet förstår barnen att det handlar om din omtanke.

När du ger dem leksaker hela tiden lär sig barnen att det är leksaker som är enda botemedlet mot deras ”har ingenting att göra” situation. Om vi tittar på vilka saker ett barn leker med, leker de med saker som de hittar ute i naturen. Barn hittar lätt saker att leka med i naturen. En enkel pinne, en kotte, löv (kan vävas till en prins/prinsesskrona), träd att klänga i, deras kreativitet och fantasi används och stimuleras. Däremot kan de ha ett helt rum fullt av leksaker och ändå hävda att de har ingenting att leka med. Det har att göra med att ”leksaker” ofta är ensidiga, de har bara en uppgift att användas till. Det begränsar barnens fantasi och kreativitet. Därför uppmanar jag att köpa leksaker med flera möjligheter t.ex. lego är en leksak som barn ofta använder sig av och där endast fantasin sätter gränser (och antalet legobitar förstås). Interaktiva spel på datorn ser jag hellre att de spelar än att de tittar på tv:n, pysselsaker, pärlor, paljetter, papptallrikar, tomma hushållsrullar, klister, pennor, kritor, tejp, sax, med de här grejerna skapar barn vad som helst.

Jag kommer ihåg en gång när jag satt barnvakt, mamman hade köpt ett slott i halvfabrikat. Hon hade köpt halvfabrikatsslottet i välmening, hon ville att det skulle bli så enkelt som möjligt för mig. Men vi byggde ufon av papptallrikar, piprensare, tejp, klister, papper i olika färger. Barnen tyckte det var jätteroligt och visade stolt upp sina ufon när föräldrarna kom hem. Mamman sneglade på slottet som låg i lådan och tittade menande på mig och jag sa att vi tyvärr inte hade hunnit med slottet (barnen och jag hade lekt med våra ufon hela kvällen).

En viktig leksak som ofta prioriteras bort är föräldrars tid med barnen. Barn vill ha din tid hellre än en massa leksaker.
Lek mera med barnen istället för att köpa en leksak för att döva ditt samvete.

När mitt första barn kom, begärde jag att få arbeta 50 %, vi enades om 60 %. Det fungerade jättebra. Det som jag upptäckte var att jag gick ner 40 % i tid, men bara 28 % i lön. Så för mig var det t.o.m. lönande att arbeta mindre tid.
Den kontakt som jag har med mina barn tycker jag är värd den här tiden.

Sammanfattning:

Barn söker tillfredställelse, det finns det inre och yttre tillfredställelse. Att ge barn leksaker är att tillfredställa det yttre. Att uppmuntra och ge beröm är att tillfredställa den inre. En inre tillfredställelse ger ett gott självförtroende och en stabilitet. Barnen vet att de har sina föräldrars stöd. Att barn kräver leksaker är vad de är tränade till. De kan hitta mycket att leka med i naturen, och de vill helst av allt göra det tillsammans med sina föräldrar. Barn får så mycket leksaker att de blir avtrubbade och börjar bli otacksamma, det upplevs som nonchalant och snobbigt. Det i sin tur ger ännu mera dåligt samvete hos föräldrarna och en dålig spiral. En ny leksak, det avtrubbade barnet möter leksaken med nonchalans, föräldern blir ledsen och spenderar mindre tid med barnen, som ger dåligt samvete och ett ”tvång” att köpa en ny leksak, som ger…osv. Leksaker med flera användningsområden är mera populära i det långa loppet än andra, t.ex. lego eller interaktiva datorspel.
 

Tips 1:

Öka på kvalitetstid, laga mat tillsammans, spela ett spel, gosa mycket.

Tips 2:

Till födelsedagar köp färre leksaker, och gör något tillsammans i stället. Att gå och äta på restaurang kan vara en idé.

Tips 3:

Se över dina arbetstider, de allra flesta arbetsgivare är väldigt tillmötesgående när det handlar om barn.

Tips 4:

Gå en runda i skogen eller parken så får du se vad barnen kan hitta på.

Tips 5:

Kontrollera med dina barnskompisars föräldrar om de verkligen köper allt som dina barn säger att de gör. Det sätter dig i en bra förhandlingssituation när dina barn hävdar att ”alla andra” får men inte dom.

Du får vara med mig och leka! Agnes 6 år
 

Författare: Patric Brask

Patric är en stolt pappa till två underbara barn och har arbetat med barn och ungdomar i över 25 år. I sin debutbok har Patric samlat upp mycket av den erfarenhet och pedagogik som har har lärt sig och använd under alla år han har arbetat med och uppfostrat barn. Som läsare får du en inblick i Patrics värld och den vardag han lever i och med barnen. Han ger dig tillgång till den pedagogik han själv har byggt upp och använder med framgång i sitt arbete. Boken är skriven på ett målande och levande sätt med inspirerande och konkreta exempel. Genom boken får du som förälder pedagogiska, enkla och fungerande råd och tips om hur du kan behålla ditt lugn och få dina barn att lyssna på dig. Patric håller också kurser om föräldraskap och barnuppfostran.

Lämna ett svar

Obligatoriska fält är märkta *.


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.