Nytt jobb, fast det är gamla nyheter


I söndagskväll ringde min telefon, det var en kollega från en skola jag arbetat på tidigare. De var nu i desperat behov av hjälp. Den lärare som tidigare tackat ja till tjänsten hade nu tackat ja till en annan tjänst som passade hennes utbildning mycket bättre.
Till råga på allt hade hon sjukskrivit sig under samma helg, min kollega förstår att den läraren helt enkelt inte vill vara där, så varför försöka tvinga henne. Måste säga att min kollega är mycket klok och kan ”läsa av” människor på ett mycket empatiskt sätt.

Hon bestämmer sig för att hitta en lösning som fungerar och ringer mig.

Jag var för tillfället ledig, eller det planer som jag har kunde jag skjuta på lite så att jag kunde hjälpa till. Det är på samma sätt otroligt roligt och otroligt mycket att göra, då du skall starta upp en klass för terminen. Jag är ganska så mycket avundsjuk på de lärare som redan har börjat och därmed fått tid att planera vad det skall göra. Själv får jag luta mig mot min tidigare erfarenhet.
Till min lycka är också att jag känner eleverna och de känner mig. Speciellt tur är det pga att det är autistiska elever.

Det gör att det är ännu viktigare med en lärare som besitter kunskap inom området och att det skall kännas tryckt för eleverna. Förändringar upplevs som mycket svårare i vissa fall och kan medföra massa andra krångel och det i sin tur påverkar hur de mår.

Så långt så väl.

Nu gällde det att komma på saker att göra som skall vara vettiga samtidigt som de skall hålla sig inom läroplanen. Det är inte helt lätt.
Jag vill ändå berätta om ett lyckat miniprojekt.

Det började med att jag hittade en film på FLOD, det är en sajt som lärare kan använda, som passade perfekt på NO. Den handlade om lukt, och i korthet var det en reporter som utmanade en hund och dess luktsinne. Hunden vann.

Det här ville jag utveckla lite och beslöt mig för att leta igenom mina egna skåp för att se vad som kan finnas. Till min stora förvåning hade jag massor med olika doftande produkter, som jag tog med till skolan, för nu skall de få sin näsa satt på prov.

En viktig aspekt när du arbetar med autistiska elever är att du behöver berätta och förklara vad som skall hända innan det händer, allt för att hjälpa dem förstå. Annars är det lätt att de blir stressade och du uppstår missförstånd ganska så lätt. Mao är det enklare att ha en framförhållning än att reda ut missförstånd efteråt.

Jag berättade vad vi skulle göra, dvs ni skall få lukta på 14 olika dofter och sen skall ni försöka lista ut vad de är. Och vi kommer att göra det här tillsammans. Var och en kommer att få lukta och sen vänta innan ni säger något. När alla fått lukta börjar vi gissa.

Bland de dofter som jag tagit med var, soya-sås, äppeldricka, houng, kaffe, vitvinsvinäger, sesampasta, sirap, chilisås, ginseng, citron, inlagda russin i vodka, ättika, ketchup….jag ni fattar.

Det roliga var när det började gissa på de produkter som de inte visste vad det var, tex kaffe. De gissade ”en krydda”, mycket kreativt.

När det hade gissat klart kom vi till finalen. Självklart hade jag redan i introduktionen förklarat för dem.
De fick lukta på ättikan som sista doft, sen gick jag och gömde den i vår studiehall och de fick sen leta upp dem med hjälp av näsan.
Och det  gick så bra, så bra. Sen till min överasskning var det en elev som ville gömma den för mig så att jag skulle få leta. Det gick jag med på, såklart. Och jag hittade den, fast det tog en bra stund, de hade gömt burken i ett skåp så doften spred sig inte så mycket.

Min slutkläm på det hela blir att med ordentlig förklaring går det alldeles utmärkt att låta elever med autism få prova på saker som för dem är helt nytt.

Får se vad jag hittar på till nästa vecka…

Ha en härlig helg.

/Patric


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *