Visst kan barn själva tänka ut reglerna och hur de skall följas!


NEJ, NEJ, NEJ, NEJ (inte vuxna heller för den delen).
Mitt svar måste bli NEJ, barn måste först läras vad som är accepterat.

Och den lektionen börjar, som med så mycket annat, hos föräldrarna.
Det är med andra ord ert ansvar att lära barnen vilka regler som finns och vad som händer om de inte följer reglerna. När barnen väl har förstått vilka regler som finns kommer de att testa om det finns flera eller vad som hände när de bryter mot densamma.
Det är nu som vi föräldrar behöver vara konsekventa och hålla fast vid våra regler. Eller kanske omständigheterna säger annat då kan vi (som har bestämt reglerna) ändra eller töja lite på reglerna.

Barn behöver också veta vad som händer om de bryter mot dessa regler.desto mer tydlig du kan vara med konsekvenserna, desto enklare blir det för barnen att hålla reglerna. När barnen är små fungerar det med att de får gå och sätta sig på mattan i hallen, sitta i hörnet, i trappen eller i köket.

OBS! sätt dem på olika ställen, hallen, köksmattan, ytterdörren, badrummet osv, så att de förstår att det är uteslutningen som är ”straffet”.

Om du hela tiden skickar barnet till sitt rum skapar du en obehaglig känsla i rummet. Barnet kopplar ihop sitt rum med bestraffning, det är ju hit de blir skickade när de är olydiga, och då kan det bli problem när de ska sova.
Det räcker oftast med att de utesluts ur gruppen och det är jobbigt för de flesta barn (och vuxna) att inte få vara med.
Men om barnen får lära sig att de blir uteslutna ur gruppen lär de sig snabbt att ändra beteende för att få vara kvar i gruppen. Det här fungerar också på äldre barn. Barn i tonåren… ja testa, går det så går det.

Men hur du än gör kom aldrig med tomma hot, det förstör så mycket mer än det hjälper.
Tomma hot är till exempel;
”Om du bankar med skeden i bordet en gång till så kastar jag ut dig genom fönstret”
Det är ett hot som du aldrig (hoppas jag) kommer att genomföra, och då är frågan varför säga det över huvudtaget.
Barnet kommer att banka en gång till för att testa om du gör som du säger. Om ingenting händer lär sig barnet att du bara pratar och DU har lärt barnet att det får göra som det vill.
Du förlorar lite respekt varje gång som du uttalar ett tomt hot.
Barn förstår ord och handling, om barnet bankar med skeden säger du helt enkelt:
”Sluta banka med skeden”.

Om barnet fortsätter säger du: ”Vi äter med skeden, sluta banka”.

Om barnet fortsätter säger du: ”Bankar du en gång till får du lämna bordet (utan mat/efterrätt)”.

Om nu barnet bankar för att testa om det du säger är sant, då måste du förverkliga ditt hot som nu har blivit en regel.
Barnet lär sig att du menar vad du säger, vilket blir lättare med andra saker längre fram i livet.
Var lika tydlig när barnet spiller ut dricka, barnet skall få veta att det får torka upp efter sig.
Vid 1,5 års ålder kan de börja torka med en trasa eller liknande. Det är inget hot utan en tydlig regel om vad som händer om barnet spiller.
Det fiffiga med det är att barnet blir mindre spänt och stressat då barnet vet vad som händer, om barnet spiller ut sin dricka får barnet torka upp efter sig.
Om du, liksom jag, har svårt att behålla tålamodet när barn spiller läsk, låt dem dricka vatten tills de har lärt sig att hålla i glaset ordentligt. Eller tills att du har lärt dig acceptera att de spiller.
Det du vinner är att du återigen har blivit pålitlig i barnets ögon därför att du säger vad som händer innan det händer.


Sammanfattning:

Ett barn skall aldrig ha ansvaret för att själv tänka ut regler och följa dem.
NEJ barnet behöver din hjälp och vägledning och det är ingenting som du skall räkna med att samhället tar hand om.
Du skapar själv den relation du vill ha till dina barn.
De regler som du skapar visar du respekt så att barnen förstår att de gäller även dig.
Vill du hota med straff, välj ett straff som du är beredd att genomföra.
Om du lär ditt barn att lita på vad du säger kommer du att ha det mycket lättare när det väl gäller.

Tips 1:

Var konsekvent, samma regler gäller hela tiden. Du är den som kan ändra om det skulle behövas eftersom du har skapat reglerna.


Tips 2:

Om du skall hota, säg något som du kan genomföra, t.ex. ”Om du slår din kusin en gång till åker vi hem”.


Tips 3:

Testa regeln på dig själv, känns den okej för dig.
Är du beredd att följa de?
Behåll regeln, i annat fall gör om den eller byt ut den.


Tips 4:

Skapa även regler om vad som händer när barnet drar fram sina leksaker.
Säg åt barnen att lägga tillbaks den när de är klara på en gång, det är lättast men kräver en hel del av dig.
En variant är att allt skall läggas tillbaka innan det är läggdags eller vid läggdags. Det kan bli lite mera tjafs då eftersom alla är trötta men om det sker konsekvent fungerar det ändå.


Tips 5:

Skriv ner och sätt upp dina regler (du kan ju kalla dem önskemål/direktiv/familjens lagar el dyl.) där alla kan se dem och läsa dem.


Tips 6:

Följ reglerna själv.


Varför låtsas hon vara stor, fast att hon är liten? Aaricia 5 år


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *