Vem uppfostrar vem

Hur du blir förälder i världsklass!

Tålamod, jag behöver en låda…

| 1 kommentar

Har hört att man måste ha mycket med tålamod för att arbeta med människor, och också undrat var jag kan få tag i mer när det blir ont om tålamod. Har ännu inte hittat någon special butik i ärendet, så jag funderar på om jag skall öppna en egen butik istället.

Där kommer jag att sälja ”tålamod i kartong”, jag kommer också att sälja andra egenskaper som ”mod, kraft, kärlek, vänskap, problemlösning”. I det stora hela egenskaper som jag kan komma ha stor användning för som lärare och som förälder.

Häromdan hade jag stort behov av tålamod, jag satt med en elev som hade som uppgift att skriva en kort berättelse. Temat var värme.
För mig var det en enkel uppgift, däremot för eleven var den lika svår som att klättra över ett högt berg.

Det insåg jag först senare…

Jag ser att elevens papper är helt tomt och går dit för att ”kolla läget”. Eleven säger att det är svårt att komma på något att skriva, jag ger några olika förslag, ger dem till eleven, kollar om det är OK och går vidare.
Kommer förbi några minuter senare och inget har hänt, jag frågar vad som hänt, då eleven säger: ”Jag har glömt bort vad jag skall skriva!”.
Helt ok, säger jag och upprepar samma historia. Frågar eleven nu om det är OK, nu har jag ju berättat en gång till. Eleven ser tvekande ut.

Jag går och hämtar ett papper och ritar med streckgubbar hela historien, nu har finns historien alltså på papper och jag är nöjd med min insats.
Gör en ansats att gå iväg, då jag ser att det fortfarande finns en tvekan hos eleven.  Jag berättar samma historia en gång till och använder mina streckgubbar som stöd. Nu har jag alltså berättat samma historia FYRA GÅNGER. Eleven är fortfarande tveksam, jag berättar EN FEMTE GÅNG och det är nu som jag känner att mitt tålamod börjar ta slut och en annan känsla ta överhand.

Nu tycker jag att min självkännedom är relativt hög och innan jag ”går i taket” söker jag behålla mitt lugn och frågar en gång till om det går att skriva historien nu?

När svaret kommer inser jag, och det är en tydlig påminnelse, att det är genom kunskap och erfarenhet som tålamodet växer. Blir i samma stund glad att min tidigare erfarenhet hjälpte mig att behålla mitt lugn och prova en annan strategi.
Exakt i samma stund känns det som jag har allt tålamod i världen, historien blev riktigt bra och jag hjälpte till att fylla ut mellan raderna så att det blev lite mer liv i berättelsen.
Det visade sig att eleven hade fler bekymmer, fantasin är nästintill obefintlig och eleven hade sökt följa min streckgubbar så gott det gick. Vilket bidrog till att historien kändes lite torftig.

Och vad var det eleven sa för att jag skulle återfå mitt tålamod?

Jo: ”Jag har problem med närminnet, jag kommer inte ihåg historien!”

Ha en härlig dag och hoppas att ni hittar ert tålamod idag.

/Patric

Författare: Patric Brask

Patric är en stolt pappa till två underbara barn och har arbetat med barn och ungdomar i över 25 år. I sin debutbok har Patric samlat upp mycket av den erfarenhet och pedagogik som har har lärt sig och använd under alla år han har arbetat med och uppfostrat barn. Som läsare får du en inblick i Patrics värld och den vardag han lever i och med barnen. Han ger dig tillgång till den pedagogik han själv har byggt upp och använder med framgång i sitt arbete. Boken är skriven på ett målande och levande sätt med inspirerande och konkreta exempel. Genom boken får du som förälder pedagogiska, enkla och fungerande råd och tips om hur du kan behålla ditt lugn och få dina barn att lyssna på dig. Patric håller också kurser om föräldraskap och barnuppfostran.

En kommentar

  1. Hei Patric!
    Så bra at du vil åpne en butikk med pedagogiske verktøy. Tålmodigheten har vært en undervurdert ”vare” og vært vanskelig å få tak i. Den finnes nok godt gjemt i en skuff under disken.
    Ditt eksempel viser at tålmodighet vokser og utvikler seg med bruk av din tid, erfaring, og kjærlighet. Eleven vil nok forstå at det er dette du gir. Det går ikke an å utvikle tålmodighet med makt. Den må elskes frem. Trygghet er det mest grunnleggende for å kunne ta til seg ny kunnskap. Hvis læreren greier å skape et læringsmiljø preget av trygghet vil vekstvilkårende være tilstede, ikke minst hos læreren selv. ”Man lærer så lenge man har elever.”

Lämna ett svar

Obligatoriska fält är märkta *.


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.